IMAG2624

Sprawne rączki – ćwiczymy małą motorykę

Wspaniałe ćwiczenia dla małych rączek

Zabawa z artykułami spożywczymi oraz przedmIMAG2593iotami codziennego użytku, zapożyczonymi z kuchni od mamy – to bardzo atrakcyjny sposób spędzania czasu dla dzieci w wieku przedszkolnym. Co więcej, nasz maluch rozwija wyobraźnię, uczy się nowych pojęć, ćwiczy małą motorykę, kształtuje koordynację wzrokowo – ruchową. Przy okazji zabawa z nasionami i ziarnami o różnej wielkości i fakturze doskonale stymuluje zmysł dotyku.

 

1. Przygotowanie miejsca pracy i wszystkich niezbędnych przedmiotów

– Polecamy zabawę na podłodze – duża powierzchnia pozwala na swobodne działania malucha.

– Surowce: wszystko, co przyjdzie nam do głowy.. od drobniutkiej kaszy manny, przez kus-kus, kaszę gryczaną, jęczmienną, ryż, siemię lniane, słonecznik, groch, fasolę, płatki owsiane, makarony,… co tylko macie pod ręką. Ważne, by różniły się wielkością, kolorem, kształtem – to właśnie dodaje zabawie atrakcyjności. Na początek wystarczą 2-3 rodzaje produktów.

 

– Pojemniki, do których wsypiemy poszczególne surowce. U nas bardzo dobrze sprawdziły się wszelkiego rodzaju plastikowe pojemniki po lodach.

– Mniejsze pojemniki, do których dziecko będzie mogło przesypywać to, co dla niego przygotowaliśmy (słoiczki, filiżanki, wazoniki, karafki, buteleczki, woreczki…)

– opcjonalnie drewniana łyżka lub szpatułka, ale równie dobrze może je zastąpić rączka dziecka i ćwiczące sprawność paluszki

 

IMAG2601IMAG2602

2. Do dzieła

Produkty, które wybraliśmy do zabawy, wsypujemy do większych pojemników, z których dziecku łatwo będzie nabierać je rączką lub przygotowanym narzędziem. Rozłóżmy dziecku na podłodze różnego rodzaju mniejsze pojemniczki, by samodzielnie mogło wybierać, który chce wypełnić. Niech dziecko samo decyduje, czy chce wsypywać produkty rączką, paluszkami czy łopatką lub łyżką. Z pewnością będzie chciało popróbować każdej metody.

IMAG2587IMAG2588

3. Czasem coś się rozsypie – wtedy małe paluszki muszą namęczyć się trochę bardziej. Jednak zbieranie wysypanych surowców nie zawsze jest tak atrakcyjne jak samo przesypywanie i napełnianie różnego rodzaju naczyń. Motywujmy malucha, działajmy razem kiedy ma na to ochotę. Bawmy się razem i budujmy wyjątkowe więzi z naszym dzieckiem. Bo oprócz samodzielnej kreatywnej zabawy jest coś równie cennego – wspólna zabawa!

 

IMAG25914. Liczymy, nazywamy i porównujemy

 Zbierzmy wszystkie zapełnione pojemniczki i porównajmy je – który jest najwyższy, który najmniejszy, który pełny, który niepełny, który ciężki, który lżejszy. Zapytaj dziecko, co najtrudniej się wsypywało?IMAG2624 Który pojemnik trudno się napełniało i dlaczego? Jak nazywa się zawartość tego słoiczka, a co jest w tym? Ile jest słoiczków z grochem? Ile jest pojemników ze słonecznikiem? …tutaj może ponieść was wyobraźnia bardzo daleko.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.