43

Mały odkrywca – w kuchni

Nie ma co ukrywać – w kuchni spędzamy dość dużo czasu w ciągu dnia. Wzywają nas do niej obowiązki, zachcianki i potrzeby.  Dla wielu z nas jest zwykłym pomieszczeniem w mieszkaniu – dla naszego dziecka jest krainą pełną niesamowitych rzeczy do odkrycia, miejscem, gdzie można nauczyć się czegoś wspaniałego! W kuchni znajdziemy atrakcje dla dziecka w każdym wieku.. włączmy naszą wyobraźnię, lub skorzystajmy z kilku podpowiedzi:

41Twoje dziecko najbardziej interesuje to, czym w danej chwili się zajmujesz. Wykorzystaj to do zabawy i nauki. Pokaż dziecku łyżkę, łyżeczkę – nazwij je „to jest łyżka”, „to jest łyżeczka”. Pokaż mu do czego służy. Mówiąc „mniam, mniam” pokaż, jak wkładasz łyżeczkę do buzi. Daj dziecku spróbować – z pewnością będzie wiedziało co z nią zrobić. Doskonale sprawdzają się tutaj drewniane pomoce kuchenne. Możesz skompletować plastikowe, dziecięce sztućce, miseczkę, kubeczek, talerzyk i  pozwolić dziecku bawić się nimi, gdy Ty używasz szklanych, porcelanowych lub metalowych przedmiotów. Pamiętaj o bezpieczeństwie. Podczas takich zabaw, dziecko słyszy nazwy przedmiotów i widzi ich przeznaczenie. Każda taka zabawa jest dla niego nauką.

Pozwól dziecku stukać łyżką o garnek, miskę lub kubeczek. Głośne zabawy sprawiają maluchowi radość i odkrywają przed nim świat dźwięku. Dziecko bardzo chętnie wyraża w ten sposób swoje emocje i ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową.

 

Daj maluchowi do rączek dwie drewniane łyżki. Po chwili podaj trzecią i obserwuj jego reakcję. Dziecko uczy się odkładania przedmiotów, by zwolnić rączkę do zabrania innej rzeczy. Jest to bardzo ważna umiejętność  i duży krok w rozwoju dziecka. Baw się z nim w podawanie rzeczy, które upuści – zmotywuje go to do dalszych ćwiczeń tej umiejętności.

Gdy gotujesz zabierz maluszka do kuchni. Wsadź go w krzeseł42ko do karmienia lub posadź na blacie, jeśli potrafi już siedzieć samodzielnie i daj dziecku pobawić się mąką, kaszą, ryżem, makaronem, czy marchewką – pamiętaj, by nie spuszczać maluszka z oka, pilnuj, by nie włożyło czegoś do buzi. Takie poznawanie różnych faktur i materii, rozwija i sprawia mnóstwo frajdy.

Zmieniaj pola widzenia dziecka. Niech bywa na różnych poziomach: podłoga, blat, stół.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.