38

Mały odkrywca – poznaję swoje ciało

Półroczne dziecko rozumie coraz więcej słów i gestów. Mów do niego często, opowiadaj i pokazuj co robisz. Baw się i ucz. Jesteś nadal najważniejszą osobą w jego życiu i od Ciebie uczy się wszystkiego co niezbędne, Ciebie naśladuje.

Orientacja w schemacie własnego ciała – somatognozja –  to zdolność do nazywania i wskazywania części ciała oraz do rozróżniania strony lewej i prawej. Proces ten szczególnie dynamicznie przebiega w okresie wczesnego dzieciństwa. Umiejętność ta rozwija się etapowo, np. w pierwszej kolejności dziecko doświadcza istnienia rączek, następnie dłoni, a później każdego paluszka z osobna.

Podobnie jak w przypadku innych umiejętności, stopień orientacji w obrazie własnego ciała zależy od indywidualnych predyspozycji oraz ilości doświadczeń, wpływających na tę sprawność. Jest to umiejętność potrzebna każdemu człowiekowi. Jeśli dziecko dysponuje dobrą świadomością własnego ciała lepiej radzi sobie w przedszkolu oraz w szkole, a następnie z wieloma nowymi zadaniami w dorosłym życiu.

Mów mi co robisz

Podczas przebierania informuj malucha, jakie czynności wykonujesz. Opowiadaj spokojnie, jak zmieniasz pieluszkę, zakładasz ubranko na prawą rączkę, lewą rączkę, zapinasz guziczki. Mów do dziecka: „teraz Cię podniosę” i w czasie podnoszenia powiedz „hop” lub „w górę”. Powtarzając te słowa zawsze przy wykonywaniu tej samej czynności, dziecko nauczy się na nie reagować, zapamięta ich znaczenie i będzie spokojniejsze wiedząc, co znaczą i co się z nim dzieje.

Nazywamy części ciała

Kiedy trzymasz dziecko na rękach, wykorzystaj ten czas na zabawę i naukę. Dotknij jego noska i powiedz „to jest nosek (Juleńki)” dotknij swojego nosa: „a to nosek mamusi”, na tej samej zasadzie pokaż dziecku gdzie ma oczka, uszy, brodę, usta, czółko, policzki, brwi, włoski. Za każdym razem pokazuj to samo u siebie i nazywaj to.
Podobne ćwiczenie wykonuj z dzieckiem przed lustrem. Uśmiechaj się, opowiadaj spokojnie – pamiętaj, że nauka jest zabawą, a zabawa nauką.

Kąpiąc malucha opowiadaj o tym jakie części ciała myjesz. Myjemy, brzuszek, główkę, rączki, nóżki… i paluszki.

Połóż się na plecach a dziecko połóż na swoim brzuchu „brzuchem do brzucha”. Pozwól dziecku działać samemu. Kiedy dotknie poszczególnych części Twojej twarzy – nazwij je: „to jest nos, tu jest broda”.

Gdzie schowała się myszka?

Gdy dziecko leży spokojnie na brzuszku lub plecach, zapytaj się go tajemniczo: „Gdzie jest myszka?”. Wspinaj się własnymi palcami po ciele dziecka w różnych kierunkach, na przykład od paluszka w nodze aż na ramię i połaskocz je pod pachą. Gdy dotrzesz do ramienia i masz połaskotać dziecko pod pachą, powiedz: „Hop! Myszka jest pod pachą”. Teraz połaskocz maluszka w inne części ciała.

Zabawy – rymowanki

Tym co dzieci lubią najbardziej, są proste rymowanki. Wykorzystaj je podczas wspólnej zabawy z maluchem. Z pewnością wzbudzą jego ciekawość,  a na pewno przyniosą wiele korzyści.

Leci osa

Leci, leci osa, koło … (wstaw imię dziecka) nosa
Leci, leci mucha, koło … ucha
Leci, leci pszczoła, koło … czoła
Leci, leci sroka, koło … oka
Leci, leci bączek, koło … rączek
Lecą, lecą ważki, koło … paszki
Lecą, lecą muszki, koło  prawej nóżki
Lecą, lecą muszki, koło lewej nóżki
Biegną, biegną mrówki, koło …. główki

Policzmy co się ma

Policzymy, co się ma – mam dwie ręce, łokcie dwa,
dwa kolanka, nogi dwie – wszystko pięknie zgadza się.
Dwoje uszu, oczka dwa, no i buzię też się ma.
A ponieważ buzia je – chciałbym buzie też mieć dwie!

Rączki klaszczą klap, klap

Rączki klaszczą: klap, klap, klap
Nóżki tupią: tup, tup, tup
Tutaj swoją główkę mam,
A na brzuszku: bam, bam, bam
Buzia robi: am, am, am
oczy patrzą tu i tam
Tutaj swoje uszy mam,
A na nosku sobie gram

Jestem niedźwiadek

Ja jestem niedźwiadek ( pokazujemy na swoja osobę)
prawa łapka, lewa łapka…
a to jest mój zadek….(pokazujemy pupę)
Kocham miodek, lubię miodek ( masujemy z upodobaniem brzuszek)
i kradnę go pszczółkom ( słowa wypowiadane w tajemnicy, szeptem)
prawą łapką, lewą łapką
a czasami rurką ( przykładamy do ust dłonie zwinięte w rurkę )

Tu paluszek, tam paluszek

Tu paluszek, tam paluszek,
Kolorowy mam fartuszek.
Tu jest rączka, a tu druga,
A tu oczko do mnie mruga.
Tu jest buźka, tu ząbeczki,
Tam wpadają cukiereczki.
Tu jest nóżka i tu nóżka,
Chodź, zatańczysz jak kaczuszka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.