19

Palcem po piasku

Zabawa ta wspomaga rozwój małej motoryki, rozwija wyobraźnię i koordynację wzrokowo – ruchową.

Do twórczej zabawy z dzieckiem nie potrzebujemy wiele. Tym razem wystarczy duża taca, lub płaski pojemnik. Wsypujemy taką ilość piasku, by zakryła całe dno. U nas zamiast piasku była kasza manna, ale równie dobrze może się sprawdzić mąka krupczatka, mielone siemię lub nawet całe ziarenka siemienia lnianego czy kaszy. Zachęcam do wypróbowania różnych sypkich produktów, za każdym razem czegoś innego – dzięki temu dziecko poznaje różnorodną gramaturę, doświadcza różnych wrażeń sensorycznych i może wybrać to, co najbardziej mu odpowiada.

Kiedy nasza kasza manna (piasek) została rozsypana na tacy – zabawy nie było końca! Spontaniczna i samodzielna zabawa jest najlepsza dla naszego dziecka, ale możemy również wspomagać jego aktywność, proponując różne formy zajęć:

1. Pokaż dziecku jak Ty rysujesz na piasku, zainteresowany maluch z pewnością będzie naśladował swojego rodzica.

2. „Zgadnij co to?” – narysuj prosty kształt na piasku i czekaj aż maluch zgadnie co przedstawia rysunek. Pochwal go, jeśli dobrze odgadnął. Teraz zamieńcie się rolą i czekaj cierpliwie, aż dziecko skończy rysować a następnie odgadnij co jest na obrazku.

3. Możecie uczyć się literek lub cyferek – i tutaj pole do popisu jest ogromne. Np:

– rysowanie po śladzie ( zrób cieniutki zarys wykałaczką i poproś dziecko, by poprawiło kształt prowadząc palec po lini)
– łączenie kropek ( dziecko łączy przygotowane kropki na piasku rysując paluszkiem linię)
– odwzorowywanie ( przygotuj karteczki -szablony- literek lub cyferek, które dziecko może odwzorować rysując palcem na piasku)
Dziecku, które zna poszczególne literki, możemy je dyktować lub bawić się z nim w zgadywanie.
(więcej zabaw pojawi się w artykułach o wspomaganiu i nauce pisania i czytania)

4.  Narysuj co widzisz – do tego ćwiczenia potrzebne nam będą przygotowane wcześniej karteczki z narysowanym wzorem/obrazkiem, które dziecko jest w stanie samodzielnie odwzorować. Dziecko losuje jeden obrazek i stara się go odwzorować na tacy z piaskiem.

Na piasku dziecko może rysować palcem, kilkoma palcami na raz, całą dłonią. Bardzo przydatnym ćwiczeniem jest rysowanie złączonymi paluszkami – kciukiem, środkowym i małym. Układanie palców w taki dzióbek utrwala prawidłowy chwyt. Dowolność i inwencja jak najbardziej jest tutaj wskazana. Kiedy znudzą nam się paluszki w rączkach – zaangażujmy nasze stópki!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.