05

Rozwijam pamięć i zdolność rozumowania

Zabawy dla dzieci od 9 do 12 miesiąca

Pudełko z niespodzianką

Do kilku pudełek (mogą być po butach) włóż ulubione przedmioty i zabawki malucha – do każdego pudełka po jednej rzeczy. Pudełka powinny mieć różny wygląd, tak by dziecko mogło łatwo je rozróżnić. Zamknij pudełka i zachęcaj malucha do otwierania ich. Gdy maluch wyjmie przedmiot pozwól mu się nim pobawić, a po chwili pomóż mu schować zabawkę do pudełka. Powtórzcie tą czynność z kolejnymi pudełkami. Pamiętaj, żeby przedmiot chować w te samo miejsce.

Jeśli będziesz się często bawić w „pudełko z niespodzianką”, dziecko szybko zapamięta, które przedmioty znajdują się w poszczególnych pudełkach. Szybciej też nauczy się samodzielnie odkładać przedmioty na miejsce, z których je wzięło. Przy okazji wzbogacasz słownik dziecka – uczy się nazw przedmiotów, którymi się bawi.

Dla maluchów w wieku „około roczku” proponujemy zabawę w „pudełka pełne skarbów”

Pudełka pełne skarbów

Przygotuj kilka różniących się od siebie pudełek. Do każdego z nich włóż tematycznie przygotowane przedmioty. Na przykład przedmioty różniące się kolorami, dotykiem lub odpowiednio przygotowane przedmioty codziennego użytku.

Pozamykaj pudełka i zachęć malucha do otwierania ich. Gdy maluch wyjmie przedmioty pozwól mu się nimi pobawić, a po chwili pomóż mu je schować do pudełka. Powtórzcie tą czynność z kolejnymi pudełkami. Pamiętaj by przedmioty chować do tego samego pudełka.

Szczegółowy opis znajdziecie tutaj:

http://kreatywnyrodzic.pl/?page_id=370

Zabawa ta, tak  jak powyższa, wpływa na rozwój pamięci, wzbogaca słownik, a także uczy malucha rozwiązywania problemów.

Gdzie schowała się zabawka?

Podaj dziecku jego ulubioną zabawkę. Pozwól mu przez chwilę się nią pobawić, a następnie zapytaj, czy teraz ty możesz.

Jeśli zgodzi się na zabranie zabawki, weź ją i przykryj kocykiem. Zabawka powinna znajdować się w zasięgu rączek dziecka. Pomóż maluszkowi odnaleźć zabawkę, a następnie powtórz zabawę. Zapytaj dziecko: „Gdzie jest zabawka?”

Bawcie się tak długo, aż malec samodzielnie odnajdzie przedmiot.

Zabawa ta pomaga maluchom zrozumieć, że przedmiot, którego nie widzi, nadal istnieje.

Raz, dwa … trzy!

Usiądź naprzeciw dziecka na podłodze. Pokaż maluchowi małą zabawkę i pozwól mu ją zabrać. Gdy już schwyci zabawkę, podaj mu jeszcze jedną do drugiej rączki.

Gdy dziecko będzie trzymać zabawki w obu rączkach, zaoferuj mu trzecią. Pewnie będzie próbowało schwycić ją zajętą rączką, szybko zorientuje się jednak, że należy odłożyć jedną zabawkę, by zabrać kolejną.

Szukamy par

Do tej zabawy potrzebnych jest kilka par butów (na początek najlepiej dwie/trzy) oraz pokój, w którym nie ma zbyt wielu przedmiotów rozpraszających uwagę dziecka. Wybierz jeden but, a z reszty zrób kupkę w innej części pokoju. Podaj but dziecku i zachęć je, by odnalazło jego parę.

Jeśli maluch będzie miał problemy z zrozumieniem polecenia pomóż mu znaleźć drugi but na przygotowanej stercie. Zwróć uwagę dziecka na charakterystyczne cechy butów, by zrozumiało, że stanowią one parę, takie jak: kolor, kształt, sznurówki, paski, itp.

Podaj dziecku inny but i zobacz czy potrafi znaleźć jego parę. Nawet jeśli na początku się nie uda już w które z łatwością poradzi sobie z tym zadaniem.

Trójstopniowa lekcja według Montessori

Weź 2-3 ulubione zabawki dziecka. Usiądźcie na podłodze, zabawki połóż przed dzieckiem. Weź każdą z nich do ręki, wymieniając jej nazwę.  Wymów nazwę jednej z zabawek i poproś dziecko by Ci ja podało. Za wykonanie zadanie chwal, możesz bić brawo.

Dziecko rozwija zdolność rozumowania a także wzbogaca swój słownik.

Gdzie schowała się zabawka (wersja 2)?

Gdy macie ochotę na dalszą zabawę po trójstopniowej lekcji, możesz schować jedną z zabawek za swoimi plecami lub plecami dziecka i zapytać je: „Gdzie schował(a/o) się …?. Następnie wyciągnij przedmiot zza pleców swoich lub dziecka.

Maluch szybko zrozumie, „gdzie schowała się  zabawka”.

Zabawa ta również pomaga maluchom zrozumieć, że przedmiot, którego nie widzi, nadal istnieje.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.