DSC_0141

Tor przeszkód dla małych rączek – uczymy się kolorów

DSC_0141

Na początek trochę teorii…

Zabawa ta jest inspirowana trójstopniową lekcją o kolorach Montessori.

W dużym skrócie lekcja ta przestawia się następująco:

Krok 1. Kojarzenie tego, co widzę z nazwą koloru:

“to jest kolor czerwony”                “to jest kolor zielony”

Krok 2. Rozpoznawanie przedmiotu według nazwy koloru:

“ daj mi kolor czerwony “               “ daj mi kolor zielony”

Krok 3. Przypominanie nazwy koloru według przedmiotu

“co to jest?” (młodszym dzieciom, które nie potrafią jeszcze mówić, pomagamy odpowiedzieć na to pytanie)

Łatwo zauważyć, że nie ma tu historii o żółtym słoneczku, niebieskim niebie i innych skojarzeniach, które mogą rozpraszać małe dziecko. Wystarczy podać samą nazwą koloru i ograniczyć słowa do minimum Lekcja jest krótka, zwięzła i treściwa.

 

Potrzebne będą…

Kosz z otworami (najlepiej kosz na pranie lub kosz na zakupy), włóczka (zbliżona kolorem do koloru kosza, by dziecku łatwiej było skupić wzrok na przedmiotach znajdujących się w środku), przedmioty w kolorach, które właśnie poznajemy.

 

Jak to zrobić i na czym to polega?

Nic prostszego! Włóczkę zawiązujemy na jednym z  boków kosza i przeplatamy ją przez jego otwory, najlepiej na różnej wysokości. Uzyskujemy w ten sposób „tor przeszkód dla małych rączek”. Odpowiednio dobrane przedmioty wkładamy do kosza. Gdy wszystko mamy przygotowane, możemy obserwować, jak dziecko poradzi sobie z zadaniem.

 

Co rozwijamy?

Dziecko ćwiczy zręczność i motorykę małą rąk. Uczy się samodzielnie rozwiązywać napotkane trudności oraz determinacji w dążeniu do celów. Na koniec nie możemy zapomnieć o umiejętności rozpoznawania kolorów.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.