274

woreczki sensoryczne

276Wszelakie zabawy z wykorzystaniem kolorowych, wypełnionych różnymi produktami spożywczymi woreczków, są u nas ostatnio hitem! Woreczki zaczęłam szyć w pracy na zajęciach z podopiecznymi, ucząc ich przy okazji odrysowywania kształtu prostokąta na tkaninie, fastrygowania po śladzie, przewlekania przeszytego materiału na drugą stronę i wypełniania gotowych woreczków. Nasze kolorowe woreczki mają różnorodne wypełnienia i nie bez przypadku występują w parach:

2 woreczki z fasolą
2 woreczki z soczewicą
2 woreczki z ciecierzycą
2 woreczki z ryżem
2 woreczki z szeleszczącą folią
2 woreczki z watą
2 woreczki z piaskiem273

Samo tworzenie ich sprawiło nam wiele radości.. a zabawy z samodzielnie wykonanymi woreczkami z niespodzianką w środku nie mają końca. Chętnie podzielę się kilkoma naszymi pomysłami z Wami:

  1. Memo sensoryczne:272
    To głównie do tego zostały stworzone nasze woreczki, ale jak się za chwilę przekonacie, nie tylko! Woreczki występują w parach, a właściwe pary możemy dopasowywać na dwa sposoby.
    – Pierwszy z nich, to szukanie dwóch takich samych kolorów. Dzięki tej zabawie, dziecko uczy się rozróżniać kolory, zapoznaje się z ich nazwami i utrwala je.
    – Drugi sposób jest nieco trudniejszy, ponieważ angażujemy do szukania takich samych woreczków zmysł dotyku – czyli szukamy pary woreczków o jednakowym wypełnieniu. Spróbujcie, to wcale nie takie proste! Taka zabawa dostarcza dziecku wielu ciekawych wrażeń sensorycznych. Dziecko uczy się dostrzegać różnice i szukać podobieństw. Przy okazji poznaje i utrwala nazwy produktów, które potrafi wyczuć w woreczku. Ponad to, zapoznaje się z przeciwieństwami – twardy/miękki, lekki/ciężki, mały/duży…
  2. Ścieżka sensoryczna: 
    Ten rodzaj aktywności szczególnie lubią moje dziewczynki. Same układają sobie przeszkody, węże z woreczków, ścieżki do celu, kamienie prowadzące przez rwącą rzekę na drugi brzeg.. pomysłów, co nie miara! A najlepiej oczywiście na boso!! Taka zabawa rozwija zmysł równowagi i dostarcza wielu wrażeń sensorycznych.
  3. Sprawne nóżki:
    Zabawa polega na podnoszeniu, przenoszeniu lub rzucaniu woreczków stopami. Woreczki można unosić w paluszkach lub całą powierzchnią stopy. Jest to doskonałe ćwiczenie rozwijające sprawność motoryczną. 268
  4. Dodatkowy bagaż:
    Kładziemy woreczek na głowę dziecka ( i swoją, bo oczywiście najlepsze zabawy, to te wspólne!) i przechodzimy po wyznaczonej wcześniej trasie. Z woreczkiem na głowie możemy bawić się i tańczyć. Ćwiczymy w ten sposób prawidłową postawę ciała, rozwijamy zmysł równowagi oraz poczucie własnego ciała. Woreczki możemy także przenosić na wyprostowanych rękach, lub na stopach.267
  5. Rzut do celu:
    Stawiamy w niedalekiej odległości pojemnik, do którego będziemy wrzucać nasze woreczki. Wrzucanie kolorowych woreczków do środka utrudnia ich zróżnicowane wypełnienie – od ciężkich do leciutkich. Niełatwo jest dostosować siłę rzutu do rodzaju woreczka. Zabawa ta rozwija koordynację wzrokowo ruchową oraz uczy zdrowej rywalizacji.
  6. 265Zabawa w kręgle:
    Do tej zabawy możemy wykorzystać kręgle zabawkowe, lub użyć pustych butelek po wodzie, czy sokach. Ustawiamy w niedużej odległości konstrukcję, którą dziecko ma za zadanie zburzyć jak najmniejszą ilością rzutów woreczkami. Możemy bawić się wspaniale, ćwicząc przy okazji koordynację wzrokowo – ruchową oraz ucząc dziecko zdrowej rywalizacji.

Dla najmłodszych zmodyfikowaliśmy wygląd naszych sensorycznych woreczków, dodając im efektowne okienko, przez które można zobaczyć co kryje się w środku. Mam nadzieję, że Wam również podoba się taka wersja sensorycznych woreczków:

277

Mojej córeczce, ta wersja wyjątkowo przypadła do gustu:

275