046

Zabawa po roczku – to ciężka praca!

030Ten etap to ważny czas dla rozwoju i budowania poczucia niezależności. To czas w którym dziecko nabywa ważnych  umiejętności społecznych.

Zabawa jest dla dziecka pracą. Pomaga dzieciom poznawać otaczający je świat. Podczas spontanicznej zabawy dziecko bada i odkrywa, poznaje i porównuje, zagłębia związki przyczynowo  – skutkowe i tworzy własny obraz świata. Ponad to zabawa daje dzieciom możliwość wyrażania uczuć i kształtuje rozwój mowy. Pobudza twórczość i wyobraźnię. Pozwala dzieciom rozszerzać granice ich świata i doświadczać radości udawania. Co więcej, pobudza duży rozwój motoryczny – chodzenie, bieganie, skakanie, wspinanie się, huśtanie, rzucanie, łapanie, ciągnięcie, pchanie – wyrabia w dziecku wdzięk i koordynację wzrokowo – ruchową.

Jakie zatem zabawki wybierać, aby wspierać rozwój naszego dziecka na początku drugiego roku życia? Oto kilka naszych wskazówek, którymi warto kierować się przy wyborze zabawek:

  1. 041zabawki pomagające w rozwoju małej motoryki:
    klocki, z których można budować wieże i proste konstrukcje, drewniane puzzle o dużych elementach, sortery – czyli pojemniki z otworami o różnych kształtach do wrzucania odpowiednich klocków, pudełka i pojemniki do napełniania i opróżniania, plansze lub tablice z koralikami do przesuwania, przyciskami, tarczami do kręcenia i innymi elementami, którymi dziecko może manipulować.
  2. 044zabawki pozwalające w rozwoju dużej motoryki:
    piłki, pchacze i zabawki do ciągnięcia, autka na które można wchodzić, zabawki na których można siedzieć, wspinać się na nie, huśtawki, zjeżdżalnie, tunele, basen z piłeczkami, piaskownica, duże klocki piankowe, z których można tworzyć tory przeszkód, pudła w które maluch może wejść, itd.
  3. 037zabawki pobudzające wyobraźnię malucha:
    lalki, pluszowe misie, samochodziki, zwierzątka, samoloty, pociągi, książki w sztywnej oprawie o tekturowych kartkach, przybory kuchenne (również te prawdziwe, bezpieczne do zabawy), zabawki – sprzęty domowe, klocki do budowania, zestawy narzędzi, itp.
  4. zabawki rozwijające twórczość:
    kredki, pisaki, pastele, farbki, papier, ciastolina, gąbki i pędzelki    122
  5. zabawki które zachęcają do odkrywania świata:
    klocki i systemy do budowania, pojemniki z otworami o różnych kształtach do wrzucania odpowiednich klocków  – sortery, pudełka i pojemniki do napełniania i opróżniania, piaskownica i zabawki do piaskownicy, lusterka, zabawki do wody (kąpieli),

Mniej lub bardziej znane marki dziecięcych zabawek prześcigają się w wymyślaniu coraz bardziej atrakcyjnych ofert dla naszych pociech, jednak często najprostsze i najzwyklejsze domowe przedmioty zabawiają dziecko na dłużej i uczą więcej niż niejedna kosztowna, sklepowa zabawka.
Na naszej stronie możecie znaleźć niezliczoną ilość pomysłów na wykonanie wspaniałych pomocy i zabawek własnoręcznie z ogólnodostępnych materiałów. Zachęcamy do tworzenia, bo to wspaniała zabawa zarówno dla dzieci jak i rodziców!

035

A tak się bawimy:

  1. Mamusiu, robię to, co Ty:
    032Dziecko uwielbia naśladować dorosłego ( i swoje starsze rodzeństwo). Jest świetnym obserwatorem i chętnie wykorzystuje zdobytą w ten sposób wiedzę w swojej zabawie. Chętnie sięga zatem po przedmioty codziennego użytku, które znajdzie u mamusi w kuchni. Interesuje się pralką, kuchenką, odkurzaczem, 031miotłą i chce pomagać podczas wieszania prania. Naśladując rodzica, wyciąga i wkłada zawartość szuflad i szafek – nieraz wykorzystując tą przestrzeń do schowania się w środku. Pozwólmy sobie pomóc również podczas wykonywania drobnych domowych napraw. Nasze dzieci okazują się bowiem urodzonymi majsterkowiczami. Dostępnych jest też wiele zabawek przypominających prawdziwe przedmioty codziennego użytku, którymi kilkunastomiesięczny maluch chętnie się zabawi: drewniane warzywa i owoce do krojenia, mini kuchenka z akcesoriami, miotełka i ściereczka, mini żelazko czy odkurzacz. Jednak jak bardzo kolorowe i atrakcyjne by nie były, maluch zazwyczaj woli właśnie to, czego używa w danej chwili mama, tata albo starsze rodzeństwo.
  2. Buduję i układam:
    048Dziecko w tym wieku interesuje się skutkami manipulacji różnymi przedmiotami. Rozwija koordynację wzrokowo – ruchową poprzez dopasowywanie, budowanie i segregowanie. Naszymi ulubionymi zabawkami manipulacyjnymi są różnego rodzaju klocki, pojemniczki o zróżnicowanych 038rozmiarach, sensoryczne muffinki, memory dotykowe, drewniane duże puzzle, sortery – te sklepowe i te nasze, wykonane własnoręcznie, (sorter recyklingowy, minionkowy sorter), duże korale do nawlekania na kolorową sznurówkę, pudła z dziurkami (np na kredki – ostatnio nasze ulubione!), lub nawlekane na długie wykałaczki rurki makaronowe:
    036…inne przykłady takich własnoręcznie wykonanych sorterów i plansz manipulacyjnych znajdziecie wraz z opisami na naszej stronie.
  3. Słyszę i bawię się dźwiękiem:
    Dzieci uwielbiają hałasować. Odkrywanie dźwięków poprzez ćwiczenia swoich możliwości głosowych (głównie krzyk, czasem pisk.. ale nie tylko) oraz testowanie wszystkich możliwych dźwięków, jakie można wydobyć z otaczających malucha przedmiotów – pozwala mu zbudować w głowie realny obraz świata. Przy okazji dziecko rozwija pamięć słuchową oraz ćwiczy nad rozwojem mowy.
    Moja córeczka uwielbia wszelkiego rodzaju dźwiękowe zabawki – to właśnie ten etap, kiedy przyciskanie wciąż jednej i tej samej melodyjki w ogóle jej się nie nudzi. Z wielkim uśmiechem podbiega do zabawki gdy kończy się melodia i włącza z dumą przycisk, po czym tanecznym krokiem wraca do innego zajęcia.
    We Wrocławiu można rozwijać od małego miłość do rozmaitych dźwięków  i dać upust swoim emocjom na muzycznym trzepaku ustawionym przy ulicy – wspaniała sprawa! – musimy sobie taki zrobić same w domu!045
  4. Rozwijam aparat mowy, język i słownictwo!
    040W drugim roku życia dziecka, bardzo intensywnie rozwija się mowa dziecka. Aby wspomagać ten rozwój warto przeglądać z maluchem jego ulubione książeczki, opowiadać, nazywać to, co widzi na ilustracjach… a także pytać go o to, co już zna (np. Gdzie jest kaczuszka?, Gdzie jest słońce? Jak szczeka piesek?). Z pomocą przychodzą nam również znane i lubiane wierszyki, piosenki i rymowanki z zabaw paluszkowych i zabaw z pokazywaniem (jeszcze ich nie znacie? – to najwyższa pora, dzieci bardzo je lubią!). 047Chcąc wzbogacić słownictwo malucha, mówmy do niego często, opowiadajmy mu, co robimy. Pokazujmy części ciała i nazywajmy je – po pewnym czasie, zapytane o nie, bez trudu samo nam je wskaże (a niedługo również samo je nazwie). Z pomocą przychodzi nam tu coraz lepiej rozwijająca się pamięć. Warto wykorzystać ją do wspólnego śpiewania piosenek i czytania dziecku wierszyków. Nawet jeśli maluch nie będzie robił tego razem z nami, zapamiętuje rymowane słowa bardzo szybko i już niedługo zaskoczy nas swoją zajomością ich.

    a1

Pamiętajmy, że najwięcej korzyści przynosi nam i naszym maluchom czas spędzony razem.. a najlepiej na świeżym powietrzu!

P.S. … zbliża się wiosna! Pamiętacie o wspólnym podejmowaniu aktywności? (Aktywnie w rodzinie)