171

Palcem malowane

O wspomaganiu rozwoju małej motoryki przy pomocy tacy i sypkich produktów, pisałam już TUTAJ.
Dzisiaj trenujemy małą motorykę, rozwijamy wyobraźnię i koordynację wzrokowo-ruchową wykorzystując dużą blaszkę do pieczenia i odrobinę margaryny. Pomysł narodził się podczas codziennych zajęć w kuchni, w które moje dzieci bardzo chętnie się angażują.170

Wysmarowana margaryną duża forma do pieczenia, to niezła tablica, na której dziecko może swoimi paluszkami stworzyć fantastyczne, niepowtarzalne ilustracje. Dodatkowo tłusta i śliska materia stymuluje zmysł dotyku malucha.

Na tak przygotowanej powierzchni dziecko może rysować palcem, kilkoma palcami na raz, całą dłonią. Bardzo przydatnym ćwiczeniem jest rysowanie złączonymi paluszkami – kciukiem, środkowym i małym. Układanie palców w taki dzióbek utrwala prawidłowy chwyt. Dowolność i inwencja jak najbardziej jest tutaj wskazana. Kiedy znudzą nam się paluszki w rączkach – zaangażujmy nasze stópki!

Zupełnie tak samo, jak przy malowaniu palcem po piasku, mogę zaproponować kilka form zajęć:

1691. Pokaż dziecku jak Ty rysujesz na rozsmarowanej margarynie, zainteresowany maluch z pewnością będzie naśladował swojego rodzica.

2. „Zgadnij co to?” – narysuj prosty kształt i czekaj aż maluch zgadnie co przedstawia rysunek. Pochwal go, jeśli dobrze odgadnął. Teraz zamieńcie się rolą i czekaj cierpliwie, aż dziecko skończy rysować a następnie odgadnij co jest na obrazku.

3. Możecie uczyć się literek lub cyferek – i tutaj pole do popisu jest ogromne. Np:

– rysowanie po śladzie ( zrób cieniutki zarys wykałaczką i poproś dziecko, by poprawiło kształt prowadząc palec po lini)
– łączenie kropek ( dziecko łączy przygotowane kropki na wysmarowanej blaszce rysując paluszkiem linię)
– odwzorowywanie ( przygotuj karteczki -szablony- literek lub cyferek, które dziecko może odwzorować rysując swoim paluszkiem)
Dziecku, które zna  poszczególne literki, możemy je dyktować lub bawić się z nim w zgadywanie.
(więcej zabaw pojawi się w artykułach o wspomaganiu i nauce pisania i czytania)

4.  Narysuj co widzisz – do tego ćwiczenia potrzebne nam będą przygotowane wcześniej karteczki z narysowanym wzorem/obrazkiem, które dziecko jest w stanie samodzielnie odwzorować. Dziecko losuje jeden obrazek i stara się go odwzorować na blaszce wysmarowanej margaryną.