145

Nauka kolorów – segregowanie

Jak już wspominaliśmy nie raz, podstawową formą rozwoju dziecka jest zabawa i indywidualne zdobywanie doświadczeń. Zabawa ma opierać się na tym, co interesuje dziecko, pobudza jego ciekawość, sprawia mu satysfakcję, a tym samym prowadzi do optymalnego rozwoju malucha. Dziecko uczy się przez zabawę i doświadczenia. Każde nasze zaangażowanie, podsuwanie nowych propozycji zabaw edukacyjnych już we wczesnym etapie na pewno nie pójdzie na marne.
Zabawa, którą dziś proponujemy jest wprowadzeniem do nauki rozpoznawania i nazywania kolorów.

Lekcja trójstopniowa w metodzie montessori:

Podajemy przykład wykorzystania lekcji trójstopniowej w nauce o kolorach. Nie ma tu historii o żółtym słoneczku, zielonej trawie i innych skojarzeniach, które tylko rozpraszają dziecko. Lekcja jest krótka, zwięzła I treściwa.

146

Krok 1. Kojarzenie tego co widzę z nazwą:

“to jest kolor żółty”/ “to jest kolor niebieski”

Krok 2. Poznawanie przedmiotu według nazwy:

“ daj mi kolor żółty “/ “ daj mi kolor niebieski”

Krok 3. Przypominanie nazwy według przedmiotu

“co to jest?”  (dla dzieci, które potrafią mówić 😉 )

W pracy z maluszkami trzeba pamiętać, aby ograniczyć słowa do minimum i wystarczy podać samą nazwę koloru.

Warto wybierać dwa pojęcia przeciwstawne, które na zasadzie kontrastu ułatwiają zapamiętywanie.