147

Klamerki – nie tylko do wieszania prania – pomysły dla starszaka

Kontynuując poprzedni post, chciałam podzielić się z Wami kilkoma pomysłami na wykorzystanie kolorowych klamerek do twórczej zabawy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Niektóre z nich możecie również zaproponować młodszym pociechom, jeśli tylko macie czas i chęci, by ich inspirować nowymi zastosowaniami lubianych przez nie klipsów. Dziecko, które opanowało już chwyt pęsetowy z pewnością sobie poradzi z naszymi propozycjami. Takie zabawy to także świetne ćwiczenie dla dziecka, które dopiero uczy się i doskonali umiejętność chwytu pęsetowego.

138

Zabawy dla starszaka:

Pociąg i inne stwory – wyobraźnia dziecka nie zna granic w budowaniu stworków – potworków klamerkowych. Pozwólmy mu tworzyć, a później bawić się stworzonymi stworkami. Gotowe stworki i konstrukcje możecie odłożyć na półkę (na wystawę), to na pewno motywuje dziecko, do kolejnych twórczych prac, w których może wyrazić siebie. Zróbmy z dzieckiem najdłuższy pociąg z kolorowych klamerek. Możemy dobierać klamerki naprzemiennie, by kolory się powtarzały, lub budować z całkiem przypadkowo dobranych kolorów.

141 139

Serduszkowe ludziki – ja przygotowałam szablony serduszek, ale tak naprawdę może to być wszystko, co tylko chcecie (albo raczej co chciałoby wasze dziecko). Natalka uwielbia serduszka, więc długo się nie zastanawiałam. Na wyciętym szablonie rysujemy kredką lub mazakiem kolorowe kropki w miejscach, gdzie będą rączki, nóżki a może i włoski naszego ludzika. Ważne, by kropki były w kolorze dostępnych klamerek, by dziecko mogło dopasować kolor klamerki do kropki. To naprawdę wspaniała zabawa – gotowe ludziki stały się nowymi lalkami!
Takie ćwiczenie nie tylko doskonali sprawności manualne, ale też uczy rozpoznawania i nazywania kolorów, a także ich dopasowywania.

147Pędzelki klamerkowe – bardzo lubię malować, Natalka również – stąd pomysł na pędzelki. Ze sztywnego kartonu wycinamy szablon pędzelka, do którego dziecko przyczepi klamerki w miejscu, gdzie powinno być włosie. Oczywiście wspaniałą i twórczą zabawą jest nie narzucanie dziecku, jakie to włosie powinno mieć kolory – niech popróbuje samo, tworzy i wymyśla. Kiedy będzie miało ochotę, pokażmy mu jak jeszcze można się bawić pędzelkami:

Ja przygotowałam Natalce kilka szablonów z gotowymi zestawieniami kolorystycznymi o różnym stopniu trudności. Już teraz wiem, że trzy kartoniki to stanowczo za mało.. ta zabawa mogłaby trwać znacznie dłużej, ponieważ tak przypadła do gustu mojemu dziecku. Zabawa polega na ułożeniu z klamerek takiego samego wzoru na pędzelku, jaki jest przed dzieckiem na kartoniku. Nie lada wyzwanie, prawda? Jednak dzieci lubią wyzwania i nie bójmy się ich przed nimi stawiać! To ćwiczenie wymaga od dziecka przede wszystkim koncentracji uwagi. Doskonali koordynację wzrokowo ruchową, rozwija umiejętności manualne i uczy rozpoznawania i dobierania kolorów. 

154

Klamerki – cyferki – kolorowe klamerki doskonale sprawdzą się również, jako pomoc edukacyjna podczas rozwiązywania prostych zadań matematycznych. Pomogą podobnie jak guziki, koraliki czy patyczki zobrazować treść działania matematycznego.

153

Teatr emocji – Podobnie jak przy serduszkowych 148ludzikach, dziecko tworzy własne niepowtarzalne stworki. Tutaj zamiast serduszek, mamy przygotowane kartonowe buzie z różnymi wyrazami twarzy. W przygotowaniu szablonów może pomóc nam dziecko! Kiedy już ludziki otrzymają od naszej pociechy zestaw nóżek (lub i rączek), staną się wyjątkowymi kukiełkami do dalszej zabawy w odtwarzanie wymyślanych przez dziecko scenek. Taki dziecięcy teatr, to zabawa, która pomaga dziecku poznawać i nazywać poszczególne stany emocjonalne oraz radzić sobie z nimi.

 

149

A Wy jak bawicie się klamerkami? Podzielcie się z nami pomysłami w komentarzach!!