38

Mały odkrywca – poznaję swoje ciało

Półroczne dziecko rozumie coraz więcej słów i gestów. Mów do niego często, opowiadaj i pokazuj co robisz. Baw się i ucz. Jesteś nadal najważniejszą osobą w jego życiu i od Ciebie uczy się wszystkiego co niezbędne, Ciebie naśladuje.

Orientacja w schemacie własnego ciała – somatognozja –  to zdolność do nazywania i wskazywania części ciała oraz do rozróżniania strony lewej i prawej. Proces ten szczególnie dynamicznie przebiega w okresie wczesnego dzieciństwa.

38


 

Mów mi co robisz

Podczas przebierania informuj malucha, jakie czynności wykonujesz. Opowiadaj spokojnie, jak zmieniasz pieluszkę, zakładasz ubranko na prawą rączkę, lewą rączkę, zapinasz guziczki. Mów do dziecka: „teraz Cię podniosę” i w czasie podnoszenia powiedz „hop” lub „w górę”. Powtarzając te słowa zawsze przy wykonywaniu tej samej czynności, dziecko nauczy się na nie reagować, zapamięta ich znaczenie i będzie spokojniejsze wiedząc, co znaczą i co się z nim dzieje.

 

Nazywamy części ciała

Kiedy trzymasz dziecko na rękach, wykorzystaj ten czas na zabawę i naukę. Dotknij jego noska i powiedz „to jest nosek (Juleńki)” dotknij swojego nosa: „a to nosek mamusi”, na tej samej zasadzie pokaż dziecku gdzie ma oczka, uszy, brodę, usta, czółko, policzki, brwi, włoski. Za każdym razem pokazuj to samo u siebie i nazywaj to.
Podobne ćwiczenie wykonuj z dzieckiem przed lustrem. Uśmiechaj się, opowiadaj spokojnie – pamiętaj, że nauka jest zabawą, a zabawa nauką.

 

…czytaj dalej

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.