Miesięczne archiwum: Czerwiec 2015

IMAG2624

Sprawne rączki – ćwiczymy małą motorykę

Wspaniałe ćwiczenia dla małych rączek

Zabawa z artykułami spożywczymi oraz przedmIMAG2593iotami codziennego użytku, zapożyczonymi z kuchni od mamy – to bardzo atrakcyjny sposób spędzania czasu dla dzieci w wieku przedszkolnym. Co więcej, nasz maluch rozwija wyobraźnię, uczy się nowych pojęć, ćwiczy małą motorykę, kształtuje koordynację wzrokowo – ruchową. Przy okazji zabawa z nasionami i ziarnami o różnej wielkości i fakturze doskonale stymuluje zmysł dotyku.


2. Do dzieła

Produkty, które wybraliśmy do zabawy, wsypujemy do większych pojemników, z których dziecku łatwo będzie nabierać je rączką lub przygotowanym narzędziem. Rozłóżmy dziecku na podłodze różnego rodzaju mniejsze pojemniczki, by samodzielnie mogło wybierać, który chce wypełnić. Niech dziecko samo decyduje, czy chce wsypywać produkty rączką, paluszkami czy łopatką lub łyżką. Z pewnością będzie chciało popróbować każdej metody.

IMAG2587IMAG2588

3. Czasem coś się rozsypie – wtedy małe paluszki muszą namęczyć się trochę bardziej. Jednak zbieranie wysypanych surowców nie zawsze jest tak atrakcyjne jak samo przesypywanie i napełnianie różnego rodzaju naczyń. Motywujmy malucha, działajmy razem kiedy ma na to ochotę. Bawmy się razem i budujmy wyjątkowe więzi z naszym dzieckiem. Bo oprócz samodzielnej kreatywnej zabawy jest coś równie cennego – wspólna zabawa!

IMAG2591

…czytaj więcej

 

10325275_668484589885004_2836825046801325498_n

Zabawy na plaży – rozwijające umiejętności szkolne oraz integracyjne

Zabawy z dzieckiem na plaży wcale nie muszą wymagać od rodziców wiele wysiłku. Wystarczy, że przypomnicie sobie, co Wy w wieku waszych dzieci robiliście nad wodą, spędzając urlop z rodzicami.11638093_805140842874993_943314913_n

 

Jeśli szukacie pomysłów na kreatywne zabawy grupowe  oraz rozwijające umiejętności szkolne, zapraszamy do dalszej lektury..

10325275_668484589885004_2836825046801325498_nMały archeolog

Dziecko ma zamknąć oczy i policzyć np. do dziesięciu. W tym czasie rodzice w oznaczonym terenie plaży zakopują wiaderka, foremki, grabki itp. Zaczyna się czas długich poszukiwań.

Pisanie na piasku.

Jeśli twoje dziecko zna już pierwsze litery i umie składać je w proste wyrazy, poćwicz z nim pisanie na piasku. Wymyśl proste wyrazy, by dziecko się szybko nie zniechęciło – mama, tata, kot itp.. Poproś malucha, by pisał je palcem lub patykiem na piasku.

czytaj dalej …

DSC_0012

Łapki sensoryczne

Zabawa w „łapki sensoryczne” doskonale rozwija zmysł dotyku najmłodszych dzieci.

DSC_0007

Sensoryczne łapki mają ważną zaletę – można nimi bawić się z dziećmi w różnym wieku i wymyślać wiele zabaw.

DSC_0035DSC_0103

Jeśli chcesz dowiedzieć jak możesz się nimi bawić z dziećmi w zależności od ich wieku, czytaj dalej…

 

 

11639305_1021949551150463_369133508_o

Zabawy na plaży pełne śmiechu

 W zeszłym tygodniu przywitaliśmy lato. Na pewno wiele rodzin wakacje spędzi nad jeziorem lub nad morzem. Rodzinne wyprawy na plażę są źródłem niezapomnianych wspomnień. Jednak samo plażowanie dzieciom zwykle nie wystarcza, trzeba jeszcze zadbać o to, by się nie nudziły. Zebraliśmy kilka pomysłów na kreatywne zabawy i aktywności plażowe, które sprawią frajdę całej rodzinie.

11639305_1021949551150463_369133508_o

Jeśli szukasz inspiracji i chcesz dowiedzieć się więcej, koniecznie zajrzyj tutaj:  Zabawy na plaży pełne śmiechu

 

 

2015-02-18 16.01.20

Zabawy w kuchni

Dzieci uwielbiają bawić się przedmiotami kuchennymi – garnkami, łyżkami. Często same, bez naszej pomocy wymyślają  świetne zabawy z  przedmiotami kuchennymi w roli głównej.

Co możemy im zaproponować?

Garnki

41

1. Odwróć garnek do góry nogami. Pokarz maluszkowi, że można grać na nim rączką jak na bębenku.

2.Pokaż dziecku, jak przykryć garnek pokrywką. Gdy maluszek bez problemu będzie potrafił nakładać pokrywkę na garnek, podaj mu jeszcze jedną, lecz innej wielkości.

Jeśli dziecku uda się rozwiązać problem, która pokrywka pasuje do garnka, będzie bardzo zadowolone.

3. Włóż do garnka kilka niewielkich zabawek lub jakiś smakołyk. Kiedy maluszek zdejmie pokrywkę, znajdzie w środku niespodziankę.

45

Kubeczek

Postaw przed dzieckiem pusty, plastikowy kubeczek. Udawaj, że z niego pijesz, mówiąc „mniam, mniam” lub „ale dobre”. Podnieś go do buzi malca i powtarzaj te same słowa kiedy on będzie udawał że pije. Postaw kubek i sprawdź, czy maluch będzie sam ‚pił’.

Zabawa ta uczy samodzielnego picia z kubka.

Więcej zabaw znajdziecie w kategoriach:

Zabawy dobre dla każdego smyka: http://kreatywnyrodzic.pl/?page_id=585

od 6 do 9 miesiącahttp://kreatywnyrodzic.pl/?page_id=583

Zapraszamy do wspólnej zabawy!

40

Pobaw się ze mną 2 (dźwięk i dotyk)

Odgłosy zwierząt i inne ciekawe dźwięki

Dzieci bardzo lubią słuchać jak robią zwierzątka, szczególnie, jeśli dźwięki zwierząt naśladuje rodzic i robi przy tym bardzo śmieszne miny. Posadź dziecko na kolanach, przodem do siebie i powiedz mu „jak robi kaczuszka – kwa, kwa”. Obserwuj reakcję malucha, jeśli mu się to podoba, powtórz jeszcze raz. Opowiadaj maluszkowi o różnych zwierzątkach – przykładów jest wiele, znajdziesz je również na naszej stronie. A poniżej kilka wierszyków, przydatnych w czasie tej zabawy:

Odgłosy zwierząt40

Kotek miauczy miau, miau, miau.
Piesek szczeka hau, hau, hau.
Żabka kumka kum, kum, kum.
Rybka pluska plum, plum, plum.
Świnka kwiczy kwi, kwi, kwi.
A kurczaczek pi, pi, pi.
Baran beczy be, be, be.
Mała kózka me, me, me.
Jeże tupią tup, tup, tup.
Krecik słyszy łup, łup, łup.
Gąska gęga gę, gę, gę.
Bocian woła kle, kle, kle.
Krowa muczy mu, mu, mu.
Gdzie cielątko? Tu, tu, tu.
Pszczoła robi bzzz, bzzz, bzzz.
Ptak odleciał frr, frr, frr.
Kaczka kwacze kwa, kwa, kwa.
Konik rży iha, ha, ha.
Kura gdacze ko, ko, ko.
Dziadek na to ho, ho, ho.
Małpka fika fik, fik, fik.
Słoń Katarek ma a psik!
Królik kica kic, kic, kic.
Mała myszka nie ma nic.
   Iwona Michalak – Widera

Gdy niemowlak gaworzy powtarzaj za nim dźwięki. Pokazuj mu nowe, a gdy mu się spodobają będzie je naśladował. Podczas takiej zabawy dziecko uczy się sprawności językowej.


Zabawy z wierszykiem i dotykiem – czyli w dalszym ciągu rozwijamy orientację w schemacie własnego ciała

List do babci. 

/dziecko siedzi na naszych kolanach, odwrócone do nas plecami/
Piszemy list do babci: Droga babciu (naśladujemy ruch długopisu na plecach dziecka)
kropka (pukamy palcem).
Mamy kotka (znów piszemy)
kropka (pukamy).
Kotek chodzi (chodzimy po plecach dziecka palcem wskazującym i środkowym).
Kotek biega (jak powyżej tylko szybko).
Kotek skacze („skaczemy” naszymi palcami po plecach dziecka).
Kotek drapie (lekko drapiemy dziecko po całych pleckach).
Naklejamy znaczek (rękę kładziemy na czoło dziecka, starsze można klepnąć)
i wyyyyyyysyłamy list (zdejmujemy dziecko z kolan, unosząc do góry i kładziemy obok nas).

 

…czytaj więcej

38

Mały odkrywca – poznaję swoje ciało

Półroczne dziecko rozumie coraz więcej słów i gestów. Mów do niego często, opowiadaj i pokazuj co robisz. Baw się i ucz. Jesteś nadal najważniejszą osobą w jego życiu i od Ciebie uczy się wszystkiego co niezbędne, Ciebie naśladuje.

Orientacja w schemacie własnego ciała – somatognozja –  to zdolność do nazywania i wskazywania części ciała oraz do rozróżniania strony lewej i prawej. Proces ten szczególnie dynamicznie przebiega w okresie wczesnego dzieciństwa.

38


 

Mów mi co robisz

Podczas przebierania informuj malucha, jakie czynności wykonujesz. Opowiadaj spokojnie, jak zmieniasz pieluszkę, zakładasz ubranko na prawą rączkę, lewą rączkę, zapinasz guziczki. Mów do dziecka: „teraz Cię podniosę” i w czasie podnoszenia powiedz „hop” lub „w górę”. Powtarzając te słowa zawsze przy wykonywaniu tej samej czynności, dziecko nauczy się na nie reagować, zapamięta ich znaczenie i będzie spokojniejsze wiedząc, co znaczą i co się z nim dzieje.

 

Nazywamy części ciała

Kiedy trzymasz dziecko na rękach, wykorzystaj ten czas na zabawę i naukę. Dotknij jego noska i powiedz „to jest nosek (Juleńki)” dotknij swojego nosa: „a to nosek mamusi”, na tej samej zasadzie pokaż dziecku gdzie ma oczka, uszy, brodę, usta, czółko, policzki, brwi, włoski. Za każdym razem pokazuj to samo u siebie i nazywaj to.
Podobne ćwiczenie wykonuj z dzieckiem przed lustrem. Uśmiechaj się, opowiadaj spokojnie – pamiętaj, że nauka jest zabawą, a zabawa nauką.

 

…czytaj dalej

 

31

Kolorowe patyczki – zrób sam i baw się!

Pomysły na zużyte, lub całkiem nowe patyczki do lodów. Te niepozorne, starannie wyszlifowane drewienka wcale nie muszą lądować w koszu na śmieci.. mogą za to okazać się całkiem przydatnymi pomocami naukowymi lub niezwykłymi narzędziami do urozmaicania świata dziecięcych zabaw.

Wystarczy nadać im odrobinę kolorów a przeznaczenie wykreuje nasza wyobraźnia. My wykorzystaliśmy zarówno farby akrylowe, jak i gwasze. Po wyschnięciu koniecznie lakierujemy patyczki bezbarwnym i bezzapachowym lakierem do drewna. Od nas zależy jakie kolory im nadamy.

…czytaj więcej

24

Pobaw się ze mną

Zabawy  „patataj” z dzieckiem na kolanach:

24

      Posadź malucha na swoich kolanach przodem do siebie. Pamiętaj, aby podtrzymywać jego tułów. Jest to szczególnie ważne, podczas zabawy z dzieckiem, które nie osiągnęło jeszcze zdolności samodzielnego siedzenia.  W trakcie zabawy poruszaj nogami do przodu i do tyłu oraz w górę i w dół. Możesz również wykonywać kolanami ruch okrężny – dzieci bardzo to lubią.  Dla urozmaicenia zabaw można odwrócić dziecko tyłem do nas i powtórzyć całą czynność. W miarę jak maluch staje się coraz bardziej zwinny i zręczny, można zwiększyć szybkość i częstotliwość ruchów. Zabawy takie doskonale stymulują zmysł równowagi, wzmacniają więzi rodzic – dziecko jednocześnie sprawiają maluszkowi wiele frajdy i zwiększają jego pewność siebie.


„kółko graniaste” – wersja dla malucha:

„Kółko graniaste czworokanciaste,
Kółko nam się połamało
cztery grosze kosztowało
-a my wszyscy bęc”
(Posadź maluszka na kolanach, bujaj je w rytm wierszyka – przy słowach „a my wszyscy bęc” – przytrzymaj dziecko mocno i udawaj, że spada ci z kolan- emocje gwarantowane)

…czytaj więcej

11354865_732802660162872_70871138_n

Aktywnie w rodzinie

11354865_732802660162872_70871138_nTata pracuje, mama pracuje i gdzie tu znaleźć czas na aktywność fizyczną, a co dopiero na aktywność fizyczną wraz z dzieckiem? W natłoku obowiązków, wieczorami i w weekendy, marzymy tylko o odpoczynku i chwili relaksu. Brzmi znajomo? Jednak to, jak ten odpoczynek będzie wyglądał zależy tylko od nas drodzy rodzice.

 

 


 

DSC_0678

Aktywne spędzanie wolnego czasu sprzyja budowaniu pozytywnych relacji rodzinnych. Podczas wspólnego działania i zabawy wzmacniamy nasze rodzinne więzi.

Podejmując razem aktywność, stajemy się drużyną, w której każdy odpowiedzialny jest za pozostałych, w której ufamy sobie wzajemnie. Dzielimy swoje zainteresowania i emocje oraz łatwiej otwieramy się na drugiego członka rodziny. Dzięki temu, że spędzamy czas razem, dziecko otrzymuje potrzebną mu uwagę rodzica i czuje się kochane.

Bycie aktywnym nie wymaga specjalnych predyspozycji czy umiejętności. To osobisty wybór, który będzie procentował w przyszłości. Dlatego tak istotne jest, by aktywność obecna była w naszych rodzinach na co dzień.

Co zrobić, by stać się aktywną rodziną?

To prostsze, niż nam się wydaje. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej,

czytaj dalej …