Miesięczne archiwum: Maj 2015

DSC_0141

Tor przeszkód dla małych rączek – uczymy się kolorów

DSC_0141Na początek trochę teorii…

Zabawa ta jest inspirowana trójstopniową lekcją o kolorach Montessori…..

 

Potrzebne będą…

Kosz z otworami (najlepiej kosz na pranie lub kosz na zakupy), włóczka (zbliżona kolorem do koloru kosza, by dziecku łatwiej było skupić wzrok na przedmiotach znajdujących się w środku), przedmioty w kolorach, które właśnie poznajemy.

DSC_0126 DSC_0130

 

czytaj więcej…

 

17

wierszyki – masażyki

Wiemy już dobrze, że nasze dzieci lubią być noszone, głaskane, przytulane i dzięki bliskości i poczuciu bezpieczeństwa mogą swobodnie i spontanicznie poznawać świat głównie poprzez dotyk i ruch.

Wierszyki masażyki to rymowanki do zabawy głosem i d17otykiem, które wprowadzają dziecko w naukę oriętacji we własnym ciele, pomagają zapoznać się z kierunkami góra-dół, lewo-prawo, nad-pod…) i pozwalają mu doznawać różnego rodzaju bodźce dotykowe. Rozwijają umiejętność koncentracji uwagi, pomagają się zrelaksować i budują silną więź pomiędzy dzieckiem i rodzicem.

O ile u maluszków pora na dotyk i zabawy angażujące poszczególne części ciała może być powiązana z każdym przebieraniem, zmianą pieluszki lub przygotowaniem do kąpania, o tyle u kilkulatka najlepszą okazją na pełen relaks okazuje się wieczór, gdy dziecko przygotowuje się do snu.


Przykłady wierszyków – masażyków:

 

LISTEK
Dziecko siedzi zwrócone do nas plecami

Leci listek, leci przez świat (wędrujemy opuszkami palców dwa razy)

Gdzieś tam na ziemię cicho spadł . (lekko naciskamy je w jednym miejscu)

Leci drugi, leci trzeci , (szybko, z wyczuciem stukamy wszystkimi palcami)

Biegną zbierać listki dzieci . (jak wyżej)

No, a potem wszystkie liście (głaszczemy dziecko po plecach)

Układają w piękne kiście . (jak wyżej)

 

ŚWINKI

Posadź malucha na kolanach, albo usiądź naprzeciw niego. Dziecko powinno mieć bose stópki.

„Chodźmy do lasu”- powiedziała mała świnka (poruszaj lewą stópką dziecka)

„Co tam będziemy robić?”- zapytała mała świnka ( poruszaj prawą stópką dziecka)

„Szukać mamusi”- powiedziała mała świnka (poruszaj ramieniem lewym)

„A co zrobimy z mamusią?”- zapytała mała świnka” (poruszaj ramieniem prawym)

„Wycałujemy ją” (całuj dziecko po całym ciele)

 

RAK
Dziecko zwrócone do nas twarzą

Idzie, idzie rak (Spacerujemy palcami: kciukiem i wskazującym po ręce dziecka)

Czasem naprzód, czasem wspak (odpowiednio zmieniając kierunek ruchu)

Idzie rak nieborak (Spacerujemy jak na początku)

Jak uszczypnie będzie znak (delikatnie i z humorem naśladujemy szczypanie)

…czytaj więcej

11

Bawimy się rączkami – przykłady zabaw paluszkowych

11

BIEDRONECZKA MAŁA

Biedroneczka mała robaczki spotkała
(pozycja wyjściowa – otwarta dłoń)

z tym się przywitała
(witamy się z małym paluszkiem)

tego pogłaskała
(głaszczemy paluszek serdeczny)

temu pomachała
(machamy paluszkowi środkowemu)

tego zabrać chciała
(delikatnie pociągamy opuszek palca wskazującego)

z tym się pożegnała
(potrząsamy kciukiem)

 i frrr… do nieba poleciała
(pokazujemy swoją dłonią, jak odlatuje)


RODZINKA39

Pozycja wyjściowa: dłoń zaciśnięta w pięść.
Ten pierwszy /odginamy kciuk
-to nasz dziadziuś.
A obok /odginamy palec wskazujący
-babunia
Największy /odginamy palec środkowy
-to tatuś
A przy nim /odginamy palec serdeczny
-mamusia.
A to jest /odginamy mały palec
-dziecinka mała!
Tralalala, la, la…
A to /machamy dłonią
-moja rączka cała!
Tralalala, la, la…


 

PALUSZEK I GRUSZKA

Pozycja wyjściowa: dłoń zaciśnięta w pięść.
To jest kciuk – najgrubszy paluszek /odginamy kciuk
To wskazujący, co narwie nam gruszek /odginamy palec wskazujący
Ten trzeci je podniesie /odginamy palec środkowy
A czwarty do domu zaniesie /odginamy serdeczny palec
A tu mamy maluszka
Co wrzuca gruszki do brzuszka /odginamy mały palec

…czytaj więcej

 

a17

Zabawy ruchowe

Dzieci, podobnie jak dorośli, potrzebują gimnastyki, z tą różnicą, że w przypadku najmłodszych niemowlaków bez naszej pomocy się nie obejdzie.

Główka pracuje

1. Gdy leżysz na plecach, połóż sobie na brzuchu maluszka. Wypowiedź jego imię i delikatnie go unieś. Zachęcaj tonem swojego głosu, by podniósł główkę i na ciebie spojrzał. Powtórz zabawę wielokrotnie.
Możesz też zaproponować dziecku podobną zabawę, gdy oboje leżycie na brzuchach naprzeciwko siebie na podłodze. Możesz położyć przed nim kolorowy przedmiot i zachęcać go do podniesienia główki. Chwal swoje dziecko za każdym razem, gdy mu się powiedzie

2. Gdy dziecko leży płasko na brzuszku, ma bardzo ogra17aniczone pole widzenia. Gdy leży podparte, może dotykać i poznawać świat rączkami. Ułatw mu to i połóż maluszka na brzuszku na dość dużej poduszce, tak by główka była poza jej krawędzią. Dziecko powinno opierać się na poduszce całym ciałem do wysokości przedramion. Połóż przed maluszkiem kolorową zabawkę. Pokaż mu ją, pozwól ją złapać i pobawić się unieś powoli do góry. Zachęcisz w ten sposób malca do unoszenia głowy. To dobre ćwiczenie dla mięśni karku i pleców.

Nie przeciągaj jednak tych zabaw zbyt długo, bo dziecko w tej pozycji dosyć szybko się męczy.

Kopiemy nóżkami

Niemowlęta uwielbiają kopać nóżkami. Pozwalaj na to maluszkowi jak najczęściej i zachęcaj go, by ćwiczył mięśnie nóg. Możesz układać mu przy nóżkach piszczące i pluszowe zabawki lub daj mu do kopania twoją rękę lub jasiek. Dziecko uczy się gimnastykować.

 

…czytaj więcej

15

Mały odkrywca – poznaję moje najbliższe otoczenie

Jak to działa?

Trzymaj dziecko w ramionach i spaceruj z nim po mieszkaniu/domu. Pokazuj mu jak działają różne rzeczy. Na przykład: pstrykaj włącznikiem światła – włączaj i wyłączaj światło (już 3 miesięczny maluch będzie zachwycony tą zabawą), włącz i wyłącz robot kuchenny lub odkurzacz (wykonuj te czynności  z uśmiechem, przeciwdziała to lękowi przed głośnymi dźwiękami), zasłaniaj i odsłaniaj roletę. Opowiadaj dziecku, co robisz i co się dzieje.

Przeciwstawne czynności.

Zabawa nawiązuje do poprzedniej. Przespaceruj się z maluchem po mieszkaniu. Pokarz mu pary przeciwstawnych czynności i opowiedz mu, co robisz.

„ „Otwieram drzwi- Zamykam drzwi.
Otwieram szufladę – Zamykam szufladę.
Włączam radio – Wyłączam radio.
„Wieszam ręcznik -Zdejmuję ręcznik.
Odkręcam wodę w kranie – Zakręcam wodę w kranie.
Podnoszę ręce do góry – opuszczam ręce w dół.
Podnoszę Cie do góry – Opuszczam Cię w dół.
itp…

Niemowlęta uczą się przez naśladowanie dorosłych. Częste powtarzanie tych czynności zachęcają malucha do samodzielnego ich wykonywania w niedalekiej przyszłości.

Ence pence, w której ręce? Wersja dla najmłodszych

Schowaj w dłoni jakiś mały, ciekawy przedmiot (taki, którego dziecko nie będzie mogło przez przypadek połknąć). Otwórz dłoń i pokaż go dziecku. Po chwili zamknij dłoń. Zapytaj dziecko: „Gdzie jest … (wymień nazwę przedmiotu)?”. Ponownie otwórz dłoń i pokaż przedmiot maluchowi. Kilkakrotnie powtórz zabawę, zmieniając rękę. W niedługim czasie dziecko spróbuje chwycić Cię za rękę, usiłując zdobyć przedmiot. Zabawa ta pomaga dzieciom zrozumieć, że schowane przedmioty nie znikają.

…czytaj więcej

07

Wierszyki przydatne podzas kąpieli i obcinania paznokci

Paluszkowe rymowanki przydatne podczas obcinania paznokci

  • Auto w warsztacie

Auto w warsztacie, sprawa wesoła, trzeba tu wymienić koła:

Wymienimy:
Pierwsze koło podstawowe (obcinamy paznokieć w małym palcu),
Drugie koło podstawowe (obcinamy paznokieć w drugim palcu),
Trzecie koło podstawowe (obcinamy paznokieć w trzecim palcu),
Czwarte koło podstawowe (obcinamy paznokieć w czwartym palcu),

Piąte koło zapasowe (obcinamy paznokieć w kciuku)

  • Ten pierwszy…

Wersja 1:

Ten pierwszy – to nasz dziadziuś
A obok babunia.
Najdłuższy – to tatuś,
A przy nim mamunia
A to jest dziecinka mała,
I już jest rączka cała.
Wersja 2:
Ten pierwszy to nasz dziadziuś,
A obok babunia.
Największy to tatuś,
A przy nim mamunia.
A to jest dziecinka mała,
Tralalala la la.
A to moja rączka cała,
Tralalala la la.

Rymowanki przydatne podczas kąpieli

  • Pucu pucu, chlastu chlastu

Pucu pucu, chlastu chlastu,
nie mam rączek jedenastu.
Tylko mam dwie rączki małe,
do chlapania dosknałe.

 

…czytaj więcej

a12

Drugie życie kolorowanki

Kiedy kolorowanki Twojego dziecka wypełnione są już po brzegi kolorami, wcale nie muszą iść w zapomnienie do szuflady lub lądować na składowisku makulatury. Mamy kilka pomysłów, które nie tylko nadają kolorowankom nowego znaczenia, ale też zapełnią czas maluchom i przyczynią się do rozwoju kolejnych umiejętności.

UKŁADANKA – do wykonania układanki najlepiej nadają się kolorowanki
o nieskomplikowanych kształtach i grubych konturach. Kolorowanki na cienkich kartkach warto przed wycięciem podkleić tekturą, by układanka posłużyła nam na dłużej. Wycinamy według ka12onturów i mamy gotową układankę, która może okazać się atrakcją na kilka kolejnych dni dla naszego dziecka. Innym rodzajem układanki jest powycinanie gotowego obrazka na kilka lub kilkanaście elementów o regularnych lub nieregularnych kształtach – w zależności od tego, jaki poziom trudności chcemy uzyskać.

KUKIEŁKI – doskonałym wykorzystaniem niepotrzebnych dziecku książeczek z kolorowankami, jest stworzenie mu zabawki, która nadal będzie mogła rozwijać jego wyobraźnię i wspomagać aktywność twórczą. Nasz kolejny pomysł to kukiełki na patyku. Kukiełki można stworzyć zarówno z pokolorowanych postaci, jak i z gotowych wydruków zamieszczonych w kolorowankach. Wystarczy wyciąć postać z książeczki i podkleić ją drugą kartką papieru, lub tekturą, by kukiełki były trwalsze. Pamiętajmy o włożeniu między sklejane warstwy patyczka do szaszłyków. Przy niewielkim nakładzie pracy, mamy nowe laleczki – idealne do zabaw dla naszego dziecka!

…czytaj więcej

04

Pudełka pełne skarbów (treasure boxes)

(9-12 miesięcy)

Istota pedagogiki Marii Montessori  opiera się na stwierdzeniu, że każde dziecko jest inne i rozwija się według własnych, indywidualnych planów rozwojowych. W tych planach zapisane są jego możliwości, zdolności i umiejętności, umożliwiające mu samodzielną i efektywną naukę.

Podstawową formą rozwoju dziecka jest zabawa i indywidualne zdobywanie doświadczeń. Zabawa ma opierać się na tym, co interesuje dziecko, pobudza jego ciekawość, sprawia mu satysfakcję, a tym samym prowadzi do optymalnego rozwoju malucha.

Jedną z takich zabaw są pudełka pełne skarbów. Pudełko pełne skarbów według Marii Montessori powinno zawierać elementy natury takie jak: kamienie, gałązki, szyszki, elementy metalowe oraz inne naturalne materiały, jak futro, rośliny.

…czytaj więcej

156362_174558959234349_1683411_n

Kilka słów o nas

Kim jesteśmy?

Asia Zierncka

DSC_0365… realistka, uwielbia obserwować świat z perspektywy dziecka, nie cierpi musieć, wielbicielka dzikiej przyrody,  lubi jak wieje wiatr, gdy coś się dzieje, zapach lasu, głównie czerwone owoce, wielkie okna do podłogi, spóźnia się zazwyczaj około 5 minut…

Ukończyłam studia magisterskie z psychologii i studia podyplomowe z Zarządzania Zasobami Ludzkimi na Uniwersytetcie Śląskim. Tym, co jak do tej pory, sprawia mi najwięcej przyjemności, jest pomaganie innym w odnajdywaniu siebie. Dziś piszę i pracuję w kręgu Psychologii Pozytywnej, Psychologii Poznawczej, Coachingu Rodzicielskiego, pracuję z osobami niepełnosprawnymi oraz dziećmi, odnajduję się również w psychologii pracy. Strona kreatywny rodzic.pl, to wraz z Anią nasze najnowsze dzieło i kontynuacja pasji pisania. Prywatnie jestem szczęśliwą żoną Janusza i matką Mateusza. Pasjonuję się wędrówkami górskimi, podróżami, coachingiem rodzicielskim i menegerskim, uwielbiam przyrodę i muzykę, zbieram i kupuję więcej książek niż jestem w stanie przeczytać, chętnie wymyślam zabawy dla dzieci. Jeśli chcesz się ze mną skontaktować napisz maila: joanna.ziernicka@gmail.com

Anna Ganzel

11182689_780551558667255_2735896952051820854_o…optymistka, pasjonatka sztuki, miłośniczka aniołów i przedmiotów z duszą, malarstwa, grafiki i rękodzieła, kochająca dzieci, ich postrzeganie świata i pomysłowość…

Z wykształcenia jestem pedagogiem specjalnym. Ukończyłam studia magisterskie z pedagogiki wczesnoszkolnej i wychowania przedszkolnego oraz studia licencjackie – dyplomowe z oligofrenopedagogiki. Równocześnie cały czas wzbogacam swoją wiedzę i kształtuję umiejętności artystyczne oraz pasje związane z wykształceniem plastycznym. Pracuję od 12 lat jako instruktor terapii zajęciowej. Prowadząc na co dzień pracownię rękodzieła wykorzystuję zarówno wiedzę i doświadczenie pedagogiczne jak i kreatywność i umiejętności artystyczne. Doświadczenie zawodowe w pracy z dziećmi zdobywałam już podczas praktyk studenckich a także w czasie warsztatów i wolontariatu w młodszych latach. Prywatnie jestem matką dwóch wspaniałych córeczek – 5 letniej Natalki i kilkumiesięcznej Juleńki oraz szczęśliwą żoną Michała. Uwielbiam czas spędzony z dziećmi. Z radością przyglądam się ich rozwojowi i wspomagam go wsłuchując się w ich potrzeby. Interesuję się malarstwem, grafiką, rękodziełem, projektowaniem i muzyką. W wolnych chwilach maluję portrety dzieci i dorosłych a także od wielu lat specjalizuję się w malowaniu wizerunku aniołów na drewnie. Prowadzę również skromnego bloga ze swoimi poczynaniami rękodzielniczymi (www.anmiodzik.blogspot.com). Bezpośredni kontakt ze mną: anmiodzik@interia.pl

…czytaj więcej

a14

Zabawy wzmacniające więź emocjonalną

Pieszczoty – poznaję twarz rodzica

Staraj się jak najczęściej dotykać, tulić i pieścić malucha, jest to bardzo istotny w umacnianiu więzi pomiędzy dzieckiem a rodzicem. Trzymaj dziecko w ramionach tak by jego ręce miały swobodę ruchów, by mogły Cię dotykać. Połóż najpierw jedną, później drugą rączkę dziecka na swojej twarzy i przesuń ją po swoich włosach, czole, oczach, nosie, ustach. Pocałuj rączkę i delikatnie ją masuj. Podczas pieszczot mów do dziecka łagodnym tonem.

Łaskotanie w policzek

Ta zabawa zachęci maluszka do częstego uśmiechu, a nie ma nic piękniejszego niż widok roześmianej buzi dziecka. Weź dzieciątko w ramiona i delikatnie je pohuśtaj. Uśmiechnij się, pochyl swoją twarz nad maluszkiem i delikatnie pogłaszcz go w policzek. Gdy się uśmiechnie, pochwal go i pokaż, że bardzo się cieszysz odwzajemniając uśmiech.

…czytaj dalej